Historia

När Södermalm hade en egen sjö – Fatburen


Den första officiella kartan över Stockholm skapades av stadsingenjören  Petrus Tillaeus 1733. Området där Södra station nu ligger fanns under många år en sjö som kallades Fatburen. Ordet betyder “förrådsrum” eller “magasin” och sjön var rik på fisk. Under medeltiden sträckte sig sjön från nuvarande Östgötagatan till Roselnundsgatan och hade sitt utlopp via Zinkensdamm ner till Årstaviken.

Från 1500-talet började invånarna på södermalm att tippa sitt avfall i sjön som med åren blev allt grundare. Någon gång under 1600-talet ströps det naturliga utflödet mot Årstaviken och ersattes med det Stora Stadsdiket, ett konstgjort utflöde. Den östra delen av sjön torrlades när Götgatan skulle moderniseras enligt 1640-talets stadsplaner. Mot slutet av 1700-talet beskrevs sjön “som ett stinkande träsk, fyllt av stillastående vatten”.

Under 1850-talet fylldes det mesta av sjön igen och när Stockholm fick sin första tågstation anlades den på Södermalm. Linjen Södertälje-Stockholm öppnades den 1 december 1860. Men spår av sjön – i form av smältvattenpölar och vassruggar – fanns kvar ända in på 1980-talet när bostadsområdet Södra station byggdes.

Från renhållningsstation till bostadsområde

Skånegläntan och Siargatan 1964. Spårvagnen kör på Skånegatan (nuv Hallandsgatan).Skånegatan gick tidigare tvärs över Södermalm, hela vägen från Sofia kyrka bort till Rosenlund. När Åsö Gymnasium byggdes delades gatan i två delar och 1963 döptes den västra delen om till Hallandsgatan. Skåneparken bytte 1966 namn till Rosenlundsparken. Men smeknamnet “Skånegläntan” lever fortfarande kvar. Då var den mycket mindre och sträckte sig bara fram till Siargatan. Den var en del av “den ideala 30-talsparken som skulle bjuda på lekplatser för barnen med stora ytor för lek och spel”. Längsmed parkens norra sida byggdes flera moderna funkishus som fortfarande står kvar.

Väster om Siargatan låg en renhållningsstation och några äldre bostadshus. De revs 1967-1970 när det var dags att utvidga grönområdet västerut och göra Rosenlundsparken större. Längsmed den norra sidan av den nya västra delen av parken byggdes kvarteret Linjalen – fyra fristående hus (lamellhus) och ett u-format hus närmast Åsögatan. Vad många kanske inte känner till är att hyresgästerna i Linjalen faktiskt var delaktiga i utformandet av den nya parken. Hallandsgatan smalnades av 1975 och blev en bussgata. Bilden är tagen 1964 och visar den östra delen av Rosenlundsparken samt Siargatan som då ledde fram till Hallandsgatan. (Foto ur Håkan Trapps samling i boken “Söder-TUR 1″ från Trafik-Nostalgiska Förlaget). I uppföljaren “Söder-TUR2″ finns fler bilder från Rosenlundsområdet och Södra station. Båda böckerna rekommenderas varmt!

Text: Maria Lindberg Howard

Vad vet du om kvarterets historia? 

Våra hus är kanske inte så gamla men kvarteret och närområdet har en fantastisk historia. Här vill vi samla information om vad som har hänt genom åren. Berättelser och bilder mottages tacksamt! Skicka dem via mejl till lhlinjalen@gmail.com

1 kommentar:

  1. Jag växte upp inom området och har en annan upplevelse när det gäller förändringen. När Skåneparken bytte namn officiellt till Rosenlundsparken, så var det ingen av mina kompisar eller deras föräldrar som sade något annan än Skåneparken. Sedan byggdes det up en lekpark med personal och den delen kallades för Skånegläntan. Det fanns om det inte t.o.m. finns än idag skyltar i form av solrosor med texten Skånegläntan. Det var nog inte förrän i en rätt hög ålder jag fick rea på att området som jag har kallat för Skåneparken heter Rosenlundsparken. Något mina gamla söderkompisar skrattar åt än idag, för vi envisas fortfarande att säga Skåneparken när vi syftar på det området. =)

    SvaraRadera