Medlemsbrev HGF2022-11-13
INFORMATION OM BULLERKOMPENSATION
till Linjalens hyresgäster
Sent i oktober sände Hyresgästföreningen
i Stockholm och Stockholmshem ut varsina brev till berörda medlemmar respektive
hyresgäster i kvarteret Linjalen. Efter en tids återupptagna förhandlingar har parterna
enats om efterhandskompensation för byggbullret för några år sedan. Inte alla
men många får sin beskärda del. Utgångspunkt är förlikningen i april i
Hyresgästföreningens pilotfall i tingsrätten. Ett slitigt påverkansarbete ändade
i en glädjande konsumenträttslig framgång för oss utsatta boende!
RETROAKTIVA HYRESNEDSÄTTNINGAR
Om man inte fått Stockholmshems
brev i brevlådan får man ingen retroaktiv ersättning. Den medlem som är missnöjd
med sitt utfall kan överväga en egen rättstvist. Men det kan Hyresgästföreningen
bistå med bara om det rör sig om ett avgörande bättre utfall med sannolikt stor
chans i rätten.
Enligt överenskommelsen återbetalas
2,5 Mkr till 240 hushåll i början av nästa år. Beloppen varierar mellan en
fjärdedels upp till fyra hela månadshyror året 2020. Tyngdpunkten ligger på
E-huset under perioden 1 april 2018 till oktober 2020. De fyra portarna belägna
närmast E-huset i A till D-husen inbegrips också men för kortare perioder.
Återbetalningarnas storlek baseras
förutom på hyran 2020 på bedömningar av hur kvarterets olika byggaktiviteter drabbat
olika portar och våningsplan. Som faktaunderlag finns utspridda ljudmätningar, nära
nog dagliga noteringar och diverse klagomål till Stockholmshem från pilotfallets
hushåll och en del andra hyresgäster samt Stockholmshems rätt korta beskrivningar
av aktiviteterna.
MittI: Miljoner i ersättning efter år av byggstök
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar