söndag 2 september 2018


Frågor från Christina Nygren, ordf. i Lokala Hyresgästföreningen Linjalen, Sthlm


Mottagare: Sthlms politiker i dåvarande grönröda majoriteten och dem oavsett partifärg i allmännyttans styrelser.

Anser ni politiker att det är ok att allmännyttan behandlar sina hyresgäster illa?

LH Linjalen har tvingats påminna styrelsen i Stockholmshem om att bolaget inte uppfyllt sina löften om att informera och samråda om den inledda ombyggnaden i kvarteret Linjalen, Södermalm, som Linus Johansson, vice vd, och Kadir Kasirga, ordförande, efter påstötningar lämnade personligen i våras.

Det handlar bara om att uppfylla vad som stipuleras i det avtal om dialog som redan finns mellan bolaget och Hyresgästföreningen centralt, inte om några konstigheter. Att dessa överenskomna intentioner fortfarande inte efterlevs förmedlar därför intrycket att bolaget egentligen helst struntar i all dialog som upplevs som lite obekväm.


Svåra ombyggnadsstörningar
Det utlösande för missnöjet var att Stockholmshem utan förvarning och förklaring satte igång att bygga om i fastigheten, trots att ärendet fortfarande inte avgjorts av Hyresnämnden (det har det inte än).

Kvarterets hyresgäster har från början av maj och framåt utsatts för mycket svåra störningar. Omfattande rivningsarbeten, bilning i betong och ut- och bortforsling av byggnadsavfall har orsakat fullständigt oacceptabla bullernivåer och gett vibrationer som fått porslin att skaka.


Bland de utsatta på dagtid finns bland annat nattarbetare, hyresgäster med sin arbetsplats i hemmet, rörelsehindrade och ofrivilligt sängbundna. Fortfarande har märkligt nog ingen användbar information lämnats till LH Linjalen om de pågående arbetena eller deras varaktighet, så exponeringen för bullret (och byggröran) är total och utan förskoning.

Dålig behandling av hyresgästerna
Behandlingen av hyresgästerna i kvarteret Linjalen är hänsynslös, oacceptabel och skandalös. Anmälningar om störningarna från ett stort antal hyresgäster har inte besvarats av ansvariga projektledare utan hyresgästerna har fått intetsägande svar från Stockholmshems kundtjänst eller kommunikatörer utan kunskap om arbetena.

Frågor om möjligheten att evakueras har inte besvarats på allvar och rentav avvisats av förvaltaren, och Stockholmshem verkar inte heller överväga några hyresreduktioner trots att de inledda arbetena inte utgör normalt fastighetsunderhåll.


Reaktioner ignoreras
LH Linjalen har begärt förbud från Hyresnämnden mot de inledda arbetena i fastigheten, eftersom det saknas hyresgästgodkännande för åtgärder i gemensamma utrymmen.
Hyresgästföreningen har också påkallat förhandlingar med Stockholmshem om hyresnedsättningar etc. Men Stockholmshem fortsätter ändå att strunta i hyresgästernas krav på samråd, kontroll av bullerpåverkan och stöd till särskilt utsatta och verkar – som vi måste uppfatta det – gå in för att obarmhärtigt köra över oss genom uttröttning.


Fråga 1:
anser ni politiker att det verkligen är ok att allmännyttan behandlar stadens hyresgäster så uppenbart illa och nonchalant som beskrivs här? Borde inte speciellt ett offentligägt företag stå för respektfull dialog och visa vanlig mänsklig hänsyn? Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man på webben läser om bolagets affärsidé och vision.


Affärsidé (förutom att tillhandahålla lägenheter):
Stockholmshem ska skapa bästa möjliga förhållanden för hyresgästerna så att långa och goda hyresgästrelationer främjas.

Stockholmshem ska förvalta och utveckla fastigheterna så att god tillväxt i värde och kassaflöde uppnås.

Vision:
Stockholmshems vision är att erbjuda alla våra hyresgäster ett boende som på alla sätt och vis är Välkomnande, Bekvämt och Tryggt. Varje dag.

Fråga 2:
vad tänker ni göra för oss i Linjalen och för att få allmännyttan att sluta arbeta enbart för ”god tillväxt i värde och kassaflöde” och först och främst respektera sina hyresgäster?


Farhågorna bland oss i Linjalen minskar inte precis av den miljö-, trygghets- och konkurrensförstörande etableringen av ett obehövligt ICA Kvantum. Denna jättebutik innebär omfattande och ännu mer olidligt störande fastighetsingrepp under en betydande del av nästa år.

Tyvärr tycks ni politiker ha glömt att vi som bor i Linjalen och alla invånare på centrala Södermalm är både era väljare och bolagets delägare. Ingen majoritet bland oss i kvarteret eller de övriga i stadsdelen har uttalat önskemål om eller ens tillfrågats om vi önskar den stora nya matmarknaden.

Vi förväntar oss svar på frågorna från er och era partier innan valet 9 september!

Ber er skicka dem till min privata mailadress asienkontakt@gmail.com med kopia till lhlinjalen@gmail.com!

Med upprörda hälsningar

Lokala hyresgästföreningen Linjalen, Södermalm

Christina Nygren, ordförande



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar