fredag 2 november 2018


Uppföljande anmälan av Stockholmshems bullerstörningar i kvarteret Linjalen

 Avsändare: Lokala hyresgästföreningen Linjalen. Mottagare: Miljöförvaltningen.

Efter anmälningar från föreningen och enskilda hyresgäster om svåra störningar vid ombyggnaden i kvarteret Linjalen 8, Södermalm, Stockholm, sammanträffade Miljöförvaltningen i Stockholm med Stockholmshem den 20 september.

På mötet framförde förvaltningen fyra huvudsynpunkter som Stockholmshem ombads beakta för att märkbart förbättra situationen på olika sätt. Störningarna (ljudliga bilningar och borrningar, slamrande utlastningar med bobcat etc.) har dessvärre fortsatt i total avsaknad av information om start eller avslutning.

Somliga hyresgäster har tvingats överge sina hem akut, barn har varit otröstliga, hundar stressats, bord skallrat och tavlor ramlat ner.

Efter 7 månaders frekvent byggbuller är det just nu allmänt lite tystare, men en del lokalt buller finns kvar, och hur det blir i morgon dag vet vi inget om. En lång tids ombyggnation i sådan pinande ovisshet (hela 2019) återstår om det får rulla.

Vad gör Stockholmshem för att underlätta? I praktiken mycket lite!
Vi gör nu därför en uppföljande anmälan med referens till Miljöförvaltningens synpunkter (se nedan) och en uppmaning om att öka kravtrycket på Stockholmshem (och därigenom NCC) högst betydligt.

Synpunkter, kommentarer och yrkanden

Ombyggnationens tidsförläggning Det är viktigt att tiderna för (bullrande) arbeten hålls.

Kommentar:

i just detta fall finns inga problem, varken innan Miljöförvaltningen kopplades in eller efter.

Yrkande:

ingenting aktuellt.

Information
Tydlig information om pågående och framtida arbeten är mycket viktigt tillsammans med information om vart man kan vända sig vid frågor och problem.
Vilka möjligheter till alternativa vistelser etc. som finns ska också framgå.
Det är viktigt att de som tar emot klagomål/frågor har fått instruktioner om projektet och hur man ska hantera klagomål och frågor.

Kommentarer: dessa synpunkter har Stockholmshem i stort sett inte alls rättat sig efter. Snarare verkar invändningen i företagets nyhetsbrev till hyresgästerna i september vara det som gäller. Där står att information om ombyggnaden enbart kan hållas allmän utan detaljer om vilka störande åtgärder som genomförs och när.

Vi bifogar det senaste ytliga portanslaget från Stockholmshem – det säger ingenting mer än det vi själva redan är alltför bekanta med och hjälper oss inte eftersom vi inte inte får den minsta förhandsinformation om arbetena. Det finns bara detta anslag och ingen mer info ens i andra media.

Det verkar som att Stockholmshem struntar i det mesta av Miljöförvaltningens synpunkter för att göra det så enkelt som möjligt för sig. Enstaka vatten- och elavstängningar och avstängningar av miljörummet förvarnar man mer i detalj om, men generellt skulle något tidigare varsel vara önskvärda.

Och infobrev som inte delas ut direkt i brevlådorna eller postas når inte dem med nedsatt hälsa som sällan eller aldrig går utanför dörren. En tredjedel av hyresgästerna i kvarteret är 65+. Som det är nu ges vi utsatta inte ens chansen att efter bästa förmåga anpassa vår tillvaro. Det hjälper inte att företaget hänvisar till sin kundkoordinator för frågor, när denna person inte känner till mycket mer än det lilla som står i nyhetsbrevet, på de uppsatta anslagen, på webben och i de fåtaliga infobreven.

Denna brist är särskilt uppenbar för den som önskar veta var och när olika typer av buller uppstår och avslutas igen. När det gäller alternativa vistelser, se mer under ”Lokaler och evakuering”.

Vi hyresgäster kräver en speciell hemsida som uppdateras löpande och förvarnande SMS för dem som registrerat sig för sådana.

På hemsidan bör Stockholmshem lägga in all planering för ett halvår, närmaste månaden, nästa arbetsvecka och innevarande arbetsvecka.
Även vid oväntade problem är ett dygns framförhållning ofta möjlig. Också när en starkt bullrande åtgärd kan karakteriseras som enstaka och kortvarig är det bra att den förvarnas genom en ungefärlig tidpunktsangivelse.

Den ordinarie byggplaneringen skickas lämpligen alltid ut per brev till hyresgästerna, minst en gång per halvår eller oftare om mycket ändras. Planeringen ska redovisas som kort angivna arbetsmoment i tidsföljd med info om typ av bullerkälla och veckoangivelser för månadsöversikter samt planer för enskilda arbetsdagar/delar av dagar för kortare tidrymder.

Yrkande: att Miljöförvaltningen kräver att Stockholmshem går hyresgästernas krav till mötes och snarast tillhandahåller tillräckligt tydlig, användbar och regelbunden bullerinformation enligt beskrivningen här. Bullersituationen  Miljöförvaltningen menar att det kan vara en god idé att anlita en akustikkonsult som ser över bullersituationen, ger rekommendationer och ev. utför mätningar.

Kommentarer:
allmänt gäller att Naturvårdsverkets rekommendationer i vägledningen för störningar från byggarbetsplats ska följas.

Detta påstår Stockholmshem att man gör, men vilka mätningar och anteckningar som stödjer det påståendet är obekant. Om det är så att man själva mäter så måste man redovisa det öppet, och man bör framförallt lägga ut regelbundna mätningar på oberoende konsulter.

Alltså finner vi det inte på minsta sätt styrkt att Stockholmshem håller sig till reglerna. Det påståendet måste baseras på kvalificerade mätningar med klartext om vem som hur ofta mäter vad och med
vilken metod. Tillförlitlighet och representativitet måste säkras fritt från partsintresset som råder.

Dessvärre upplever vi hyresgäster oss som bullerutsatta även när det är tyst, eftersom buller och då även kraftigt buller kan starta plötsligt i vilket ögonblick som helst på dagtid. Detta är en psykiskt tärande situation.
Bullret från arbetena har en varaktighet och intensitet som vi utsatta inte kan uppfatta på annat sätt än att det med god marginal och i för stor omfattning passerar riktvärdet 45 dBA för helgfria må-fr kl. 7-19 i bostadsrum i permanentbostad. Detta får bara helt undantagsvis överskridas med klart begränsad varaktighet och aldrig med mer än högst 10 dBA totalt inom angivna tidsramar.

Om Stockholmshem (eller NCC) tillåts friskriva sig från alltför stor bullerpåverkan av ombyggnationen bara genom att påstå att man ”följer” reglerna (vad menar man?), så utsätts alla utsatta hyresgäster för ett mycket allvarligt godtycke och får inte på långt när del av det skydd som Miljöbalken ger grund för.

Yrkande 1: att Miljöförvaltningen omvandlar det till ett ska-krav att Stockholmshem snarast anlitar en ackrediterad oberoende ljudkonsult för bullermätningar, loggning och upprättandet av ett mätningsprogram, så det går att bekräfta vad Stockholmshem verkligen utsätter sina hyresgäster för.

Yrkande 2:
att om Stockholmshem eller NCC själva mäter bullret utan att redovisa resultaten ska Miljöförvaltningen dessutom begära utlämning av dessa data, fram till nu och löpande framöver. Lokaler och evakuering .

Kapaciteten för evakueringsbostad och lokaler måste anpassas efter behovet

Kommentarer:
Stockholmshem har hitintills ordnat en schabbig och mycket påvert inredd lägenhet med plats för max tre nattarbetare samt en alltför liten och osäkert tillgänglig daglokal som egentligen är en hyresgästlokal i kvarteret Vattenpasset.

Daglokalen passar som bäst några enstaka hemmajobbare som inte behöver lokal hela tiden, däremot inte hundägare, barnfamiljer, äldre eller sjuka. Lokalerna håller med andra ord inte måttet på långt när.
Informationen om dem är mycket sparsmakad från Stockholmshems sida, dvs. nämns helt kort i slutet av septembers nyhetsbrev att en lokal för dagvistelser är under förberedelse, och kundkoordinatorn Charlotta Berglund anges som kontakt. Det verkar som Stockholmshem tycker det är bra att efterfrågan hålls nere. Den inställningen är inte ok.

Situationen är orimlig. Den urusla informationen (se mer under ”Information”) gör bokningar av daglokalen meningslösa, eftersom ingen vet när det mest outhärdliga bullret faktiskt inträffar. Och ingen av oss vill förpassas dag efter dag till en främmande lokal bara för att säkert vara ur vägen.

Yrkande: att Miljöförvaltningen uppmanar Stockholmshem att utan dröjsmål tillhandahålla tillräckligt med vistelselokaler under dagtid som verkligen motsvarar olika hyresgästers behov och att informera om dessa lokaler betydligt mer aktivt så att alla som kan ha nytta av dem vet om att de finns och kan välja att boka plats vid behov. Annars blir de inte till någon faktisk hjälp utan bara ett alibi för Stockholmshem att visa att företaget gör något.

Avslutande synpunkter från LH Linjalen
Miljöförvaltningens synpunkter och utslaget i Mark- och miljödomstolen från 25 maj får inte negligeras längre. Tiden bara går och tålamodet hos oss utsatta är slut.

Vi menar att Stockholmshem struntar närmast totalt i hur vi hyresgäster drabbas och vill att Miljöförvaltningen förelägger dem att snarast vidta alla åtgärder inklusive opartiska mätningar som vi nämnt.

Rättar de sig inte kommer vi i nästa steg att lämna in en anmälan om brott mot Miljöbalken och efterfrågar Miljöförvaltningens stöd för detta. På uppdrag av Lokala hyresgästföreningen Linjalen Kontaktperson för ärendet: Staffan Ågren, Åsögatan 69, lgh 1201, 118 29 Stockholm (staffan@stagr.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar