Brev skickat till Miljöförvaltningen 2018-08-20
Det har nu blivit hög tid att höra av sig till Miljöförvaltningen i
Stockholm om störningarna av den ombyggnad som Stockholmshem bedriver i
kvarteret Linjalen, Södermalm, Stockholm. Stockholmshem svarar i stort sett
enbart undfallande eller inte alls på hyresgästernas klagomål och frågor och
går inte att föra en fruktbar dialog med.Anmälan om allvarliga bullerstörningar
Stockholmshem har sedan i april 2018 bedrivit en i hög grad starkt
bullrande ombyggnad av kvarteret, främst i fastighetsdelen utefter Magnus
Ladulåsgatan inklusive flyglar men också i trappan mot Rosenlundsparken. Syftet
är att göra studentlägenheter av det numera stängda hotell Alexandra och ersätta
trappan med en öppnare variant än förut. Dessvärre har man trots att ärendet
ännu ligger hos Hyresnämnden valt att inleda en del förtäckta insatser till
förberedelse för den stora ICA Kvantumbutik som man vill trycka in i garaget.
Jag skriver förtäckta eftersom de inte erkänns av Stockholmhem men helt klart
föregriper den pågående behandlingen av ansökan på ett flagrant sätt.
Det besvärliga bullret består av ofta återkommande bilningar,
borrningar och slag i huskroppen, arbetsmaskiner som kör rivnings- och
byggmaterial, ilastningsslammer i containrar och gnissel från osmorda
containerhjul. Detta pågår oförtrutet och under oklar tid. Framöver kommer även
pålning in i bilden efter vad vi anar. Till råga på allt pågår en omfattande
omdaning och nybyggnation i den precis intilliggande Rosenlundsparken, så en av
de nu utsatta husflyglarna har redan exponerats för mycket jobbigt buller därifrån.
Förutom buller tillför bygg- och rivningsarbetena extra luftföreningar
från diesel med diverse arbets-fordon som utsläppskällor. Värst är den bobcat
som så gott som ständigt under arbetstid kör in och ut i och intill
Linjalenfastigheten nere på Magnus Ladulåsgatan: den genererar avgaser med
partiklar som går upp i lägenheternas vädringsfönster i husfasaden ovanför.
Stockholmshem har informerat om sina byggaktiviteter i kvarteret enbart
med kort hållna meddelanden som man ibland delat ut i brevlådorna och ibland
bara på portarnas anslagstavlor och vid garageutgången till Magnus
Ladulåsgatan. Bolaget försäkrar sig inte på något vis om att nå ut till alla
hyresgäster. Detta fastän de vet att rätt många utsatta hyresgäster är äldre
varav många verkligen behöver få all information i handen för att inte missa
den. Dessutom har många hyresgäster svårt att hävda sig och formulera frågor
och krav eller vågar i alla fall inte göra det. En hyresvärd är ju som bekant
den starkare parten i ett hyresförhållande. Att Stockholmshem bortser från att
så är fallet är uppenbart och mycket fult agerat av ett företag som borde veta
bättre.
Men det är klart, det finns en viss logik i detta. Dålig information är
ju ändå i stort sett så gott som ingen information alls så det kvittar kanske
om den verkligen når ut (!)? Om vi utsatta inte får reda på några användbara
detaljer om de byggarbeten som planeras, hur ska vi då kunna planera vår
tillvaro under den utdragna byggnationstiden för att delvis försöka parera
störningarna på egen hand, vi som nu råkar ha den förmånen? Rätt vad det är
kommer ett starkt buller och vi vet aldrig hur länge det varar och om det
kommer tillbaka nästa dag, nästa dag igen, rentav nästa vecka eller kanske
fortsätter i månader. Denna oklara situation råder oavbrutet. Det är
synnerligen enerverande och psykiskt tungt.
Det som skrivs i det som Stockholmshem går ut med är bara allmänt
hållet och konstaterar att nu kommer det att bullra av ombyggnaden,
underförstått att det får vi självklart stå ut med när och så länge det blir.
Vi som störs befarar på goda grunder att den här typen av störningar kommer att
fortgå även under hela 2019. Anledningen är att Stockholmshem har kvar att
genomföra den största ombyggnaden, den i själva garaget, för att ge plats för
ett stort ICA Kvantum där. Där kommer det att bli tal om omfattande bilningar
och även viss pålning samt ett stort antal installationer av olika lokaldelar.
Vi är rätt många som av olika skäl vistas hemma under dagtid på vardagar
(pensionärer, hemmaarbetande och nattarbetande som behöver sova). Stockholmshem
är enligt vad vi kan läsa oss till skyldigt att stå för en viss egenkontroll av
verksamheten. Företaget har vidare ett avtal med Hyresgästföreningen i
Stockholm om en löpande dialog i frågor som förutom lägenheterna inkluderar
även de gemensamma utrymmena och ytorna. Men företaget har inte uppfyllt några
av dessa åtaganden.
Efter påstötningar svarade företagets kundkoordinator den 21 juni att
man förstår att det kan vara jobbigt för de hyresgäster som är hemma dagtid då
byggarbetet utförs och tittar på lösningar för att erbjuda en lokal i närheten
där man kan vistas på dagtid om arbetena blir för störande. Men ingenting mer
görs fastän situationen är prekär för de boende.
Stockholmshem redovisar inga som helst kontrollmätningar av det buller
som uppstår. Man har inte aktivt visat att man bryr sig om vilka hyresgäster
som drabbas och drabbas mest, och vilka insatser i form av evakuering eller
extralokaler som skulle behövas för olika hushåll. Man har inte heller nämnt något om
hyresreduktion trots att vi berörda för närvarande betalar full hyra för ett
boende med uppenbart reducerad kvalitet. Vi känner oss verkligen överkörda och
ignorerade av Stockholmshem i dagsläget.
Det bör noteras att det som pågår inte handlar om nödvändigt
fastighetsunderhåll utan om kommersiell fastighetsutveckling som inga
hyresgäster på något vis är skyldiga att acceptera olägenheter av utan rimlig
hjälp och kompensation. Till och med vid vanligt fastighetsunderhåll typ
stambyten brukar hyresvärdar föredra att visa hänsyn i dessa avseenden.
Hyresgästerna har genom den lokala hyresgästföreningen begärt att
byggandet inom kvarteret Linjalen stoppas tills vidare men ännu inte fått svar
på detta från Hyresnämnden. Hyresgästföreningen i Stockholm har nu kopplats in och
begärt förhandling med Stockholmshem: ett möte ser nu ut att bli av under
augusti. Stockholmshem har hitintills i stort sett ignorerat den lokala
hyresgästföreningen, så ärendet verkar behöva lyftas högre upp. Men det
betänkliga är att tiden går medan störningarna är akuta för ett stort antal
boende. Och bullerförhållandena kommer sannolikt att försvåras ännu mer
framöver.
Vi boende har inte tillgång till dyra ljudmätningsinstrument eller
kunskap nog om bullermätningar för att på egen hand kunna hävda att bullret
överskrider gränsvärdena ifråga om styrka och varaktighet. Men vi upplever bullret
som ohållbart att stå ut med under lång tid, inte minst för att det delvis
innehåller obehagliga interferenser och rentav vibrationer i vissa fall.
Eftersom vi även när det råkar vara tyst ett tag inte vet när bullret tar vid
igen och vad det blir för typ av buller, så är vi mentalt sett kontinuerligt
bullerutsatta hela arbetsdagarna.
Mina frågor till Miljöförvaltningen är nu: vad anser ni om
Stockholmshems agerande och bristande hänsyn i den situation som råder? Vad har
de ett absolut ansvar för som ni ser det? Vad kan ni göra för att hjälpa oss
och få Stockholmshem att skärpa sig? Vi
skulle vilja bjuda in er till en träff med den lokala hyresgästföreningens
representanter och även några typiskt bullerutsatta. Vi har redan en
annan träff planerad med Trafikkontoret för att diskutera den bristande
säkerheten för fotgängarna på det temporära övergångsstället på Magnus
Ladulåsgatan.
Vi ser fram emot er respons!
Med vänliga hälsningar
Staffan Ågren
På särskilt uppdrag av styrelsen i Lokala hyresgästföreningen Linjalen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar