Datum: 2019-07-26. Ärendets dnr: 2018-012196 (angett av
Miljöförvaltningen).
Avsändare: föreningen Lokala hyresgästföreningen (LH) Linjalen,
Åsögatan 79, 118 29 Stockholm;
Hemsida (styrelsens kontaktuppgifter) http://lhlinjalen.blogspot.com/p/styrelsen_26.html.
Vidareförmedlare:
Stockholms Miljö- och hälsoskyddsnämnd, Box 8136, 104 20 Stockholm;
överklagat beslut daterat 2019-07-04, mottaget per post 2019-07-09,
inlämnat 2019-07-26.
Överklagande av beslut
LH
Linjalen överklagar här Stockholms Miljö- och hälsoskyddsnämnds beslut
2019-07-04 i nämnda ärende att (citat) ”lämna klagomål om buller på grund av
byggnation utan ytterligare åtgärd”.
Överklagandet
innebär att Länsstyrelsen ska avvisa nämndens beslut och i stället stödja de
förslag som LH Linjalen presenterar i sin hemställan nr 2, den inlaga som direkt
föranlett nämndens senaste beslut i ärendet.
Utsattheten
för hyresgästerna är ungefär lika upprörande dålig idag som för 16 månader
sedan innan den blev ett besvärsärende hos förvaltningen. Detta missförhållande
förklarar varför LH Linjalen i sin hemställan nr 2 fann det vara hög tid
för att begära vite, förbud och krav på utbyggd SMS-information för att få AB
Stockholmshem att äntligen tvingas bry sig och bland annat anpassa sina informations-insatser
till de mer svårhanterbara förutsättningarna för ett så komplext bygge som det
i kvarteret Linjalen.
Den
föreslagna översynen av Miljöförvaltningens åtgärder behöver egentligen inte något
särskilt formellt beslut av nämnden utan handlar bara om att se över och skärpa
den löpande ärende-handläggningen som sådan. När Miljöförvaltningen inte ville
gå med på det begärde LH Linjalen ett formellt beslut just för att kunna gå
vidare med ett överklagande vilket alltså tillmötesgicks.
Yrkande om anstånd med kompletteringar
LH
Linjalen yrkar på anstånd till 9 september för att ha en chans att komplettera
överklagandets sakunderlag. Skälen för detta är att ärendet är så komplext och
att överklagandetiden infaller olämpligt under sommartid. Utan tidsförlängning
blir det inte möjligt att hinna med alla kontakter och ytterligare faktatillägg
som kan tänkas ha betydelse för överklagandets utgång.
Extrema byggstörningar
Det
har kunnat konstateras att det störande byggbullret avviker mycket eller
extremt mycket från Naturvårdsverkets riktvärde för buller från byggplatser, vilket
som högst är 45 dB dagtid på vardagar inomhus i permanent bebodd bostad med mer
tillfälliga undantag på som mest 55 dB. Bullervärden finns registrerade både av
hyresgästerna själva och av externt anlitade akustikkonsulter vars data LH
Linjalen fått del av.
Toppvärden
på upp till 110 dB har rapporterats av hyresgäster med särskilda mätinstrument i
deras egen lägenhet och drygt 100 dB i de konsultrapporter som finns. Toppar på
mellan 90 och 100 dB har tidvis förekommit regelbundet och förekommer än på de
mest utsatta platserna. Avläsningar på mellan 60 och 90 dBA har varit och är
ännu legio, inte minst i den stora del av fastigheten som utgörs av det s.k.
E-huset.
Värst
buller åstadkoms av slagbilning eftersom det är stomburet, dvs. även på plan 7
hörs mycket av bilandet fast det sker nere i garageplanet (detta buller avtar bara
med cirka 2 dB per våningsplan uppåt). Stomburet buller transporteras även långt
sidledes, beroende på var det uppstår och hur obruten stommen är. Bilning ger
dessutom obehagliga vibrationer som kan få föremål att ramla ner från väggar,
bord och skåp. Störningsljud som främst är luftburna upplevs mest av dem som
bor på lägre våningsplan. Dessa kommer sig av borrning (hörs till en del via
stommen), svarvning, lossning och lastning i containrar, flytt av containrar
och körning av fordon, arbetsmaskiner och elverk. Om diesel används av
arbetsmaskiner kan även besvärande ansamlingar av dieselångor uppkomma,
speciellt när maskinerna används i stor omfattning inomhus i ett garage.
Det
är högst anmärkningsvärt att politiska drivna och dessutom utpräglat
kommersiella intressen tillåts leda till så högt, frekvent och långvarigt byggbuller
att hyresgäster anser sig vara utsatta för misshandel eller rentav tortyr.
Enligt Arbetsmiljöverket är det hälsofarligt att utsättas för buller över 85 dB
under längre tid (se fotnoten till Aktuella sakunderlag på slutet). Projektet
har snart pågått i 16 månader och allmänt utsatt människor för oerhört
stressande ljudnivåer och i stor omfattning omöjliggjort vanligt vardagsliv i
det egna hemmet.
LH
Linjalen har inte gjorts bekant med något initialt kontrollprogram där nödvändigt
bullerskydd fanns med i planeringen och diskuterades och godkändes innan
byggandet inleddes i kvarteret. Föreningen efterlyser fortfarande tillräckligt effektiv
och detaljerad löpande information om störningarna, ett betydligt mer aktivt
och allmänt riktat erbjudande om behovsanpassad evakuering och en extra strikt
tidsbegränsning av de bullrigaste momenten. Enstaka och mycket begränsade
förbättringar har gjorts som en följd av missnöjesyttringar från LH Linjalen
och enskilda hyresgäster, men de förändrar inte på något som helst avgörande
sätt helhetsintrycket. Detta är att kommunalt ägda AB Stockholmshem av okänd
anledning valt att – i motsats till flera andra av stadens aktörer – demonstrera
en beklagligt nonchalant attityd mot sina utsatta hyresgäster.
Bolaget
förutsätter märkligt nog att ett stort antal människor bör klara att under två
år bo direkt på och delvis i en stor rivnings- och byggarbetsplats utan adekvata
skyddsinsatser och hyresreduktion medan arbetet pågår. Detta är fullständigt
insiktslöst med tanke på vilket starkt störande byggprojekt som det rör sig om.
Det borde vara obligatoriskt med väl genomtänkta och kontrollerade störnings-planer
för att få starta en så långvarig och omfattande ombyggnation, särskilt när de
boende bor kvar. Det skulle ge alla berörda en chans att bidra med synpunkter och
försäkra sig om adekvat hjälp i förhållande till sina behov samt byggherren tid
att ordna för den hjälp som är av nöden.
Med
lite god vilja och lite förutseende finns det lösningar på så gott som allt. Det
är inte de boende som ska betala för ett byggprojekt med sina levnadsdagar och
sin hälsa, utan projektet som ska stå för vad det kostar att genomföra utan att
åstadkomma alltför stor sådan påverkan. Det gäller inte minst att skydda utsatta
som av olika skäl har svårt för att själva hävda sina rättigheter och kanske
också för att fly undan det värsta bullret av egen kraft. Sådana hushåll finns
det en särskilt hög andel av i kvarteret Linjalen. Bara det självklara perspektivet
verkar konstigt förbisett i det pågående projektet.
Föreläggandet efterlevs inte
Den
helt avgörande frågeställningen är om det ännu giltiga föreläggandet efterlevs
av AB Stockholmshem i tillräcklig utsträckning. Nämnden menar att bolaget
bättrat sig så mycket att så är fallet. LH Linjalen instämmer inte alls i den bedömningen.
Det finns ingen dokumentation i sak framlagd som stödjer Miljöförvaltningen i
detta avseende, utan bedömningen tycks i princip bygga helt på AB Stockholmshems
egna försäkringar.
Skönmålande
anteckningar och pliktskyldigt insamlade bullerdata i ett kontrollprogram har
inget som helst värde för den som under tiden blir utsatt för samma
vedervärdiga buller utan slut. I stället borde Miljöförvaltningen i första hand
ha prioriterat att situationen verkligen förbättrades för de bullerdrabbade
hyresgästerna. Den långvariga extrema bullerexponeringen pågår emellertid lika
ohejdat som förut, och de informationsinsatser och skyddserbjudanden som AB
Stockholmshem tillhandahåller är i det stora hela fortfarande lika obefintliga
eller undermåliga.
De
mycket begränsade detaljförbättringar av hänsynen till hyresgästerna som
Stockholmshem efter påtryckningar infört stegvis har inte åtgärdat de stora övergripande
brister i bullerskyddet som redan tidigt påtalades av LH Linjalen och enskilda
hyresgäster. Den sammantagna situationen för många av de berörda hushållen har enligt
LH Linjalen varit och ser ut att fortsätta att vara helt oacceptabel.
Störningarna
har hitintills pågått i 16 månader och kommer enligt planerna att fortsätta i
11 månader till. Redan med tanke på hur tiden flutit iväg och det akuta
bullerlidandet för Linjalens hyresgäster har Miljöförvaltningen visat en uppenbar
saktfärdighet – man hade egentligen kunnat lägga fram ett skarpt föreläggande
redan hösten 2018.
Det
är beträffande störningsinformationen och evakueringsmöjligheterna som LH
Linjalen ser de största invändningarna mot Miljöförvaltningens beslut. Det var
just på dessa punkter som Miljöförvaltningen lade in de mest långtgående kraven
i föreläggandet. Det är därför märkligt att Miljöförvaltningen och Miljö- och
hälsoskyddsnämnden i sin argumentation börjar rucka så tydligt på tillämpningen
av dessa krav. De skärpta förbättringsvillkor som förvaltningen bland annat hämtade
direkt från Mark- och miljödomstolens dom 2018-05-25 förvandlas på så vis i
princip till meningslösa haranger i föreläggandet.
Det
är inte heller Miljöförvaltningens uppgift att framföra ursäkter från
Stockholmshem för de förbiseenden som de faktiskt själva erkänner för att skapa
förevändning för dessa förbiseenden att få fortgå. Miljöförvaltningen sviker då
enligt LH Linjalens förmenande de utsatta hyresgästerna i kvarteret Linjalen på
flera allvarliga sätt.
+ Störningsinformation
Störningsinformationen
har hitintills under projekttiden varierat kraftigt i kvalitet men aldrig lyckats
ta sig över minimiribban. Den har inte ens visat sig så tillförlitlig som den
borde ha varit. Att planera att vara borta när det verkligen bullrar mest genom
att ta del av information med kort framförhållning och summariska månads- eller
möjligen veckobeskrivningar fungerar med andra ord inte speciellt bra.
LH
Linjalen anser att så länge som informationen om ett komplext projekt som det i
Linjalen inte görs effektiv med en välutvecklad SMS-tjänst som på en gång når
ut brett, riktat och snabbt kommer informationsarbetet aldrig att nå ända fram.
Miljöförvaltningen har emellertid inte visat något större intresse för det
konstaterandet. Och byggbranschen har tyvärr liten vana vid att organisera
informationsflöden till omvärlden om vad man sysslar med. Alltså dags att man
lär sig.
Man
får inte glömma att det är långt ifrån alla boende som har möjlighet att hålla
sig hemifrån på egna aktiviteter i stor omfattning eller ens överhuvudtaget. Utan
hyresreduktion blir det knappast lättare. Därmed kommer man in på den
oundvikliga frågan om vad för dagvistelse och evakuering som erbjuds som
alternativ.
+ Dagvistelse
och evakuering
De
daglokaler som sent omsider kommit att erbjudas kan av olika skäl
karakteriseras som undermåliga och olämpliga för flertalet att använda annat än
en enstaka dag någon gång emellanåt. Ingen väljer att använda dem varje dag
under ett antal sammanhängande vardagsveckor för att det kommer att bullra hela
tiden eller inte är känt när det exakt sätter igång eller avslutas. Att hävda
något annat innebär en nedsättande syn på hyresgäster som inte passar att
torgföra av den som vill hålla en seriös diskussionston.
Den
skrala bullerinformationen plus daglokalernas bristande standard förklarar tillsammans
varför intresset för daglokalerna varit så lågt. Detta faktum ska inte brukas
som en indikation på att hyresgästerna inte mår illa av bullret, utan det
handlar om att människor inte klarar att under lång tid leva utan eget boende
cirka 40 % av sin vakna tid bara för att Stockholmshem tycker det är bra att
hyresgästerna tränger ihop sig och håller sig ur vägen. Slutsatsen måste i
stället vara att om det verkligen är så svårt att ordna fungerande vistelselösningar
för olika behov borde byggprojektet inte alls ha inletts.
När
bullerstörningarna tenderar att vara både långvariga och ihållande som i
Linjalen blir evakuering en viktigare lösning än dagvistelse. Enligt
föreläggandet ska bolaget
(citat)
”erbjuda alternativ vistelse för hyresgäster som enligt kontrollprogrammet
konstaterats riskera överskridanden av bullernivåer inomhus enligt
Naturvårdsverkets allmänna råd om buller för byggplatser (NFS 2004:15) och som
riskerar utsättas för överskridanden under fem dagar i följd, eller mer än fem
dagar under en tiodagarsperiod. Även om riktvärdena inte överskrids ska
evakuering erbjudas om särskilda behov föreligger t.ex. till boende med små
barn, äldre, de som arbetar hemma och sjukskrivna.”
Observera
femdagarsvillkoret. Detta överskrids nära nog hela tiden under byggandet i
kvarteret Linjalen. Evakueringskravet är alltså synnerligen aktuellt, samtidigt
som AB Stockholmshem inte vill gå det till mötes . Så gott som alla hyresgäster
som framfört evakueringsönskemål till Stockholmshem uppger att de nekats
evakuering med argumentet att det inte finns någon att tillgå. Någon speciell
hänsyn till funktionsnedsattas, hemmavarande barns, hemarbetandes och
sjukskrivnas svårare situation har inte stått att notera. De mycket upprörande
följderna av detta har beskrivits av somliga hyresgäster i mail som de skickat till
AB Stockholmshem, Miljöförvaltningen och LH Linjalen.
Evakueringsproblemen
hade behövt motas genom en aktiv och förutseende behovsinventering och
lokalplanering och kunnat spänna över allt från vanliga lägenheter,
lägenhetshotell, rum på vandrarhem, hotellrum till tillfälliga rums- och
lägenhetsbaracker. Evakuering ordnas traditionellt till exempel vid stambyten men
också i andra fall, till exempel i Henriksdal där Stockholm Vatten och Avfall
utvidgar anläggningen i berget under bostadshusen.
Avslutande kommentarer
LH
Linjalen förstår uppriktigt sagt inte varför Miljöförvaltningen med ens blundar
för att de missförhållanden som motiverade föreläggandet i princip kvarstår.
Miljöförvaltningen brukar normalt inte vika från en gång ställda krav utan
driver dem snarare hårdare om ingen rättelse sker.
Föreningen
hoppas att Länsstyrelsen vågar anta utmaningen att bevilja överklagandet och medverka
till ett byggande där projekt inte slentrianmässigt genomdrivs på bekostnad av tredje
man. Miljöbalkens intentioner och hänsynsregler liksom Naturvårdsverkets råd om
buller från byggplatser kan och bör tillämpas så att det bidrar till det allmänna
förtroende för rättssäkerheten som borde vara svensk rättsskipnings absoluta signum.
Att
byggande fortfarande anno 2019 får bedrivas så respektlöst som i kvarteret
Linjalen är inget annat än en stor skandal och tär verkligen på förtroendet för
lagarna. Andra kommunala bolag i Stockholms stad har som nämnt visat prov på
att man kan betydligt bättre, så varför inte också kräva det av AB
Stockholmshem?!
På uppdrag av
Lokala Hyresgästföreningen Linjalen
___________________________________
Staffan Ågren, styrelseledamot, utsedd att ansvara för miljöfrågor och
arbetet mot störningar
Föreningens lokala adress: Åsögatan 79, nb, 118 29 Stockholm
Undertecknarens egen mobil: 070-678 01 43. Egen hemadress: Åsögatan 69,
2 tr, 118 29 Sthlm.
AKTUELLA SAKUNDERLAG
Länsstyrelsen
behöver för sin detaljbedömning av ärendet läsa igenom följande sakunderlag:
1) de två hemställanden om byggstörningarna som LH Linjalen
lämnade in till Stockholms Miljöförvaltning 2019-03-18 resp. 2019-05-24 (inkl. alla
ursprungliga eller efteråt tillagda bilagor)
2) Miljö- och hälsoskyddsnämndens föreläggande till AB
Stockholmshem, beslutat 2019-03-26
3)
den bullerrapportering som lämnats av hyresgäster respektive tagits fram av
externa konsulter
4)
uppsatta anslag och utdelade informationsblad från Stockholmshem, riktade till
hyresgästerna
5)
Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från byggplatser (NFS 2004:15)
6)
Tillämpliga fakta från Arbetsmiljöverkets webbinfosida Risker med buller:
7) Tillämpliga avsnitt om bullerstörningar ur deldom till
mål nr M 598-17, Mark- och miljödomstolen, Nacka tingsrätt, daterad 2018-05-25
Det
mesta av detta kan fås från Miljöförvaltningen eller finns annars att söka fram
på webben.
Saknas
något av betydelse som enbart LH Linjalen kan tillhandahålla är det bara att ta
kontakt, så gör vi vad vi kan för att vad som går att ordna.
*) fotnot
Citat
klippt från sakunderlag nr 6:
”Om
du under längre tid utsätts för buller som är högre än cirka 85 dB (A)
riskerar du att få en hörselskada. Sådana höga ljud förekommer till exempel vid
plåtbearbetning, betongbilning och kapning av trä och metall. Är man särskilt
känslig kan man riskera att få en hörselskada även vid ljud som ligger inom
75-80 dB (A).
Därför
bör man vara försiktig och inte utsätta sig för genomsnittliga ljudnivåer över
80 dB (A) under sin arbetsdag. Impulsljud, till exempel slagljud är speciellt
riskabla. Det kan räcka med enstaka, tillräckligt starka knallar för att man
ska få en bestående hörselskada.”
Notera
att mycket få hyresgäster kan förväntas ha tillgång till bra (professionell)
hörselskydds-utrustning i sina hem eller kunskaper om hur sådan utrustning
används rätt. Dessutom är det närmast absurt att förvänta sig att människor
vill gå omkring i sitt eget hem med hörselskydd dagtid på vardagar under ett
par år för att motverka ett närmast konstant buller! Vidare tar sådan
utrustning inte bort mer än bullrets direkt skadliga verkan, och de kraftiga
vibrationerna vid slagbilning förblir helt opåverkade.
Glöm
aldrig att upplevelsen av byggbuller som når in i ett hem är helt annorlunda
för den hemmavarande än för den som arbetar på byggarbetsplatsen varifrån
bullret kommer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar