Tack för det snabba och trevliga svaret från Annette Sand på
vår skrivelse den 10 december!
Vi i LH Linjalen uppskattar att det nu finns en aktiv kontakt
upprättad för ombyggnads-projektet om möjligheterna att begränsa störningarna och
förbättra informationen.
Ombyggnaderna startade i april och ska efter vad vi nu fått veta hålla på till juli 2020.
Störningarna har varit och kommer att fortsätta vara stora. Förhandlingar pågår också om hyresnedsättningar.
Ombyggnaderna startade i april och ska efter vad vi nu fått veta hålla på till juli 2020.
Störningarna har varit och kommer att fortsätta vara stora. Förhandlingar pågår också om hyresnedsättningar.
Tyvärr har den återupprättade dialogen hitintills inte omfattat
utformningen av de gemensamma utrymmena i fastigheten och den påverkan som kan
förväntas av ICA Kvantum i garaget och på gården.
Vi fick först den 8 januari en presentation av de byggnadslovsritningar som ingavs till byggnadsnämnden 23 oktober 2018 och som innebär flera ändringar i förhållande till de ritningar som låg till grund för samrådet 2016.
Det är också först nu som vi har fått en skissad ritning av det kommande ICA Kvantum.
Vi fick först den 8 januari en presentation av de byggnadslovsritningar som ingavs till byggnadsnämnden 23 oktober 2018 och som innebär flera ändringar i förhållande till de ritningar som låg till grund för samrådet 2016.
Det är också först nu som vi har fått en skissad ritning av det kommande ICA Kvantum.
Även om vi hyresgäster sedan länge har försökt sätta oss in
i projektet och dess praktiska konsekvenser, så är det alltså först idag som det
är möjligt att diskutera den faktiska utformningen. Vi anser att vi har
värdefulla synpunkter att komma med och hoppas att de tas på allvar. Det finns
ett behov av fruktbara diskussioner och samråd i ordnade former.
Vi framför här fyra väl tänkvärda förslag/synpunkter.
Det brådskar med att överväga dem:
1) ICA
Kvantum får en total yta på 3 578 kvm.
Om ytan minskas med 130 kvm kan det största problemet för hyresgästerna i 97 lägenheter i portarna 67, 69 och 71 lösas.
Det går då att behålla garageåtkomsten med bil för de boende i dessa portar. Dessutom skulle det kännas tryggare att gå i passagen eftersom platsen blir mer öppen. Det blir heller ingen ökad bilkörning på gården.
Det är vår önskan att ni öppnar upp för en seriös diskussion om vårt förslag. Visserligen har hyresnämnden godkänt att åtkomsten försvinner, men hyresgästerna hoppas fortfarande på en lösning och frågan är under prövning i hovrätten.
Om ytan minskas med 130 kvm kan det största problemet för hyresgästerna i 97 lägenheter i portarna 67, 69 och 71 lösas.
Det går då att behålla garageåtkomsten med bil för de boende i dessa portar. Dessutom skulle det kännas tryggare att gå i passagen eftersom platsen blir mer öppen. Det blir heller ingen ökad bilkörning på gården.
Det är vår önskan att ni öppnar upp för en seriös diskussion om vårt förslag. Visserligen har hyresnämnden godkänt att åtkomsten försvinner, men hyresgästerna hoppas fortfarande på en lösning och frågan är under prövning i hovrätten.
Gångpassagens bredd mellan husvägg
till pelarna är i dag 3,70 m ( bild 1 och skiss). Avstånd mellan pelarna
är 7 m (bild 2 och skiss). Först minskar man gångpassagens bredd med
2,0 m och då blir den 1,7 m bred. Gångpassagen
görs sedan om till en trottoar. Man tar samtidigt bort de gulsvarta
metallstolparna och skapar sedan parkeringsfickor. Bilarna parkerar parallellt med
husväggen. Väggen mot ICA flyttas ut 3 m och sedan görs en vändplan utanför port 67.
Avstånd
från nuvarande garageinfart till den sista pelaren är c:a 34 m ( bild 3). Arean blir
34x3 = 102 kvm. Sedan tillkommer ytan för vändplan vid port 67, c:a 20 kvm, den
västra delen av passagen till ICA blir 2 m bredare och 10 m lång, arean blir
10x2 = 20 kvm. För att göra vändplanen funktionell tas 2 kvm bort från ena
hörnet av väggen mot ICA (skiss). Totalt blir det 102+20+2 = 124 kvm, c:a 130
kvm.
Det är
testat att det går att köra en bil och vända på vändplanen.
Vi bifogar
3 stycken foton samt en ritning/skiss.
2) Vi
har tidigare framfört att den nya tvättstugan bör ha en toalett. Nu när vi sett
mer detaljerade ritningar kan vi konstatera att den nya affärslokalen (inte
ICA) intill har en toalett bakom väggen till tvättstugan. Det borde gå att
göra två toaletter antingen genom att förändra utformningen av tvättstugan
eller genom att minska affärslokalen något.
3) Den
70 cm
breda gångvägen i garageinfarten som kommer att bli huvudpassagen mot Magnus
Ladulåsgatan har fått en ny utformning i den senaste ritningen.
Efter halva vägen leder den ut till vänster i en ny passage. Som vi ser det kan den nya passagen i stället läggas in direkt genom entrén till port 75 i garageplanet, vilket skulle innebära att fotgängarna får en helt separerad rak gång och inte behöver gå intill eller ut på körbanan på ett farligt sätt. Obehörig tillgång till port 75 via trappa och hiss spärras på brukligt sätt med hjälp av de gröna låsbrickorna. Ett uppförstorat utsnitt från den befintliga ritningen över nya bilporten med gångväg bifogas för att se riktigt bra vad det handlar om.
Efter halva vägen leder den ut till vänster i en ny passage. Som vi ser det kan den nya passagen i stället läggas in direkt genom entrén till port 75 i garageplanet, vilket skulle innebära att fotgängarna får en helt separerad rak gång och inte behöver gå intill eller ut på körbanan på ett farligt sätt. Obehörig tillgång till port 75 via trappa och hiss spärras på brukligt sätt med hjälp av de gröna låsbrickorna. Ett uppförstorat utsnitt från den befintliga ritningen över nya bilporten med gångväg bifogas för att se riktigt bra vad det handlar om.
4) Enligt
tidigare förslag skulle glasåtervinningen placeras i kärl under mark på gården.
Enligt uppgift ska den nu inrymmas i det nya miljörummet. Vi har tidigare uttryckt oro för att detta inte räcker till och blir trångt och farligt.
Det finns numera ljuddämpade glasinsamlingsigloos för utomhusbruk. Glas som kastas inomhus som i det nuvarande miljörummet bullrar mycket och kräver nog så mycket ljudisolering till den så tätt ovanpåliggande lägenheten. Vi ser alltså helst att igloomodellen får en chans igen.
Enligt uppgift ska den nu inrymmas i det nya miljörummet. Vi har tidigare uttryckt oro för att detta inte räcker till och blir trångt och farligt.
Det finns numera ljuddämpade glasinsamlingsigloos för utomhusbruk. Glas som kastas inomhus som i det nuvarande miljörummet bullrar mycket och kräver nog så mycket ljudisolering till den så tätt ovanpåliggande lägenheten. Vi ser alltså helst att igloomodellen får en chans igen.
Det finns också annat som kan tas
upp, men det här anser vi vara det mest prekära för närvarande. Minns att det
gamla miljörummet skapades i samverkan mellan Stockholmshem och hyresgästföreningen.
Vi hoppas på att kunna samarbeta i samma goda tradition också i fortsättningen!
För styrelsen i LH Linjalen,
Christina Nygren, ordförande
Christina Nygren, ordförande
PS. Den här skrivelsen kan läsas både
som mailtext och som pdf-dokument i slutet av bilagesamlingen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar