I våras krävde förhandlarna från Hyresgästföreningens att Stockholmshem äntligen skulle reglera frågan om hyresnedsättning på grund av de allvarliga byggstörningarna i Linjalen under närmare tre års tid.
Under byggtiden vägrade Stockholmshem att förhandla och hävdade att
hyresreduktionerna skulle bestämmas först när bygget var klart.
LH Linjalen har tagit fram ett mycket tydligt underlag som visar vilka
störningar som ägt rum Det råder ingen tvekan om att lagen ger hyresgästerna
rätt till nedsättning av hyran och att det bör bestämmas förhandlingsvägen.
Stockholmshem verkar vara totalt oförmögna att följa lag
och avtal. Man hävdar att störda hyresgäster fått ersättning och att mer inte
skulle medges.
Hyresgästföreningens förhandlare krävde att Stockholmshem genast skulle
redovisa vilka hyresgäster som fått ersättning och på vilka grunder.
Stockholmshem har fortfarande inte svarat på detta.
Förhandlingen har skjutits upp flera gånger i avvaktan på utlovat svar. Detta
är inget annat än ren förhandlingsvägran.
Hyresgästföreningens jurister förbereder nu enskilda
pilotfall i hyresnämnden, eftersom det inte verkar möjligt att förhandla med
Stockholmshem.
Några hyresgäster har vid ett tillfälle fått hyran
nedsatt med halva månadshyran. Det stod på hyresavin att pengarna skulle
avräknas när frågan om hyresreduktion slutligen bestämts. Frågan är om
Stockholmshem faktiskt inte vet vad de själva sagt och gjort. Det finns i så
fall verkligen skäl att fråga hur bolaget sköts och vem som har ansvaret.
Som framgår av artikeln i Mitti 31 oktober 2020 tar
Stockholmshems politiskt valde ordförande Björn Ljung (L) personligen åt sig
äran för att ha förvandlat Linjalen ”Från skamfläck till liv och rörelse”.
Tala
gärna om för Björn Ljung tel. 073 615 01 03 eller
mejl: bjorn@ljungconsulting.se
att han också bör ta ansvar för att
Stockholmshem följer lagar och avtal.
Styrelsen i Lokala Hyresgästföreningen Linjalen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar