Stockholm 2020-04-14
Till AB
Stockholmshem
Brev med frågor om rörarbetena i nedre garaget
Hyresgästerna i kvarteret Linjalen fick i ett utskick i början av april veta att det under tio månader ska ske en översyn av spill- och dagvattenrören i nedre garageplanet med start 4 maj. Det innebär ytterligare en lång period då avsevärda bullerstörningar kan befaras. Vi känner stor oro.
Mot bakgrund av den ofrivilliga
erfarenheten av vilka grava störningar och lidanden som tidsödande stora ombyggnader
ger för hemmavarande på dagtid vardagar begär LH Linjalen svar på följande frågor
till Stockholmshem:
· Hur
stor omfattning har arbetet sett till de golv- respektive väggytor som berörs
för att få åtkomst till och byta de dåliga rören?
· Kommer
det att användas slagbilning med dess avsevärda bullerspridning i husstommen,
och hur lång period i så fall (vi antar då att detta börjar tämligen omgående
räknat från startdatum)?
· Gäller
samma tidsram vardagar dagtid för detta arbete som vid butiksombyggnaden?
·
Vilka fungerande åtgärder till skydd för utsatta
hyresgäster planerar Stockholmshem?
·
Hur ser Stockholmshem till att eventuella
skyddsåtgärder inte motverkar de krav på isolering som ställs på enskilda i den
rådande coronapandemin?
Pandemin
innebär att alla 70+ eller misstänkt sjuka förväntas undvika andra människor och
normalt hålla sig inomhus i sina hem. I kvarteret Linjalen är cirka en
tredjedel 65+, och en del både yngre och äldre har funktionshinder som begränsar
rörelsefriheten i en utsatt situation. Vidare har troligen många yrkesverksamma
behov av att arbeta hemma ännu ett tag.
Nu är det förstås så
att oavsett pandemin är månader med påtvingad flykt hemifrån på dagtid vardagar
på grund av extremt kraftiga och tätt återkommande bullerstörningar varken
realiserbart eller hållbart för de flesta. Den egna bostaden utgör basen för ett
fungerande privatliv för i princip alla människor och kan inte i stor
omfattning ersättas av ett fåtal kollektiva och även på andra sätt undermåliga lokaler
för dagvistelse.
LH Linjalen har försökt förklara det orimliga i företagets åsikt att vi hyresgäster erbjuds tillräckligt skydd på så vis. I pandemitider blir det dessutom närmast omöjligt att vistas fritt som det passar på annat håll och definitivt otänkbart att tränga ihop sig med andra i dagvistelselokaler.
LH Linjalen har försökt förklara det orimliga i företagets åsikt att vi hyresgäster erbjuds tillräckligt skydd på så vis. I pandemitider blir det dessutom närmast omöjligt att vistas fritt som det passar på annat håll och definitivt otänkbart att tränga ihop sig med andra i dagvistelselokaler.
Hur varaktig pandemin blir är förstås osäkert, men LH Linjalen har i vilket fall goda skäl för sin oro att en hel del av kvarterets hyresgäster är på väg att hamna i ett buller- och vibrationshelvete igen.
Det är av yttersta vikt att byta ut vanlig slagbilning mot andra och mindre vidriga rivningsmetoder den här gången. Det går också i värsta fall att begränsa tiden för slagbilning till enstaka officiellt fastställda timmar på exempelvis eftermiddagen om absolut inget annat kan ordnas. Byggarbeten ska inte få lov att ske utan åtminstone någon slags minsta hänsyn till människors hälsa och liv.
Om det visar sig att Naturvårdsverkets riktvärden för byggbuller överskrids igen måste frågan om en rejäl hyresreduktion behandlas genast också för den nu planerade arbetsperioden. Kvarterets boende har redan tvingats stå ut med alltför mycket alltför länge.
Stockholmshem har
visserligen flaggat för mer detaljerad information, men föreningen önskar understryka
att det inte på långt när duger med pliktskyldiga artighetsfraser, ytliga
beskrivningar av redan bekanta förhållanden och vackra ord i stället för
verkstad. Hyresgästerna har fått nog av det vid det här laget.
Vi vill inte sitta och vänta på svar så här sent utan kräver framförhållning. Ni får innevarande vecka på er att ge tillfredsställande feedback på frågorna som framförs i det här brevet.
Vi vill inte sitta och vänta på svar så här sent utan kräver framförhållning. Ni får innevarande vecka på er att ge tillfredsställande feedback på frågorna som framförs i det här brevet.
På uppdrag av Lokala Hyresgästföreningen Linjalen
Staffan Ågren, föreningens
ansvariga för miljöfrågor och arbetet mot störningar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar